DUB 2012 Nilai – Nilai Masyarakat Malaysia
                                                            


Tajuk:Cabaran –Cabaran Dalam Membangunkan Masyarakat Malaysia.

Nama Ahli Kumpulan:
Harvindraj A/L Mardayah [02DEP17F1025]
Gunalan A/L P.Balan         [02DTK17F1129]     
Sharvin                              [02DEE17F1069]      

Nama Pensyarah:Wan Ahmad Razif Bin Wan Abd Ghani       

Tarikh Hantar : 5-1-2018


Isi Kandungan




Isi Kandungan
Muka Surat

Pengenalan
1
Cabaran-Cabaran Yang Wujud Dalam Kalangan Masyarakat

2-5
1.Kurang Penghayatan Agama

6-9
2. PENYEBARAN BUDAYA BARAT
                                 i.        Punk
                               ii.        Black Mental

10-14
3. KURANG KECINTAAN TERHADAP ILMU

15-16
4. MASALAH SOSIAL

17-20
5. KURANG PENGHAYATAN TERHADAP ASPEK-ASPEK KENEGARAAN

21-24
KESIMPULAN
25
RUJUKAN
26

Bab 5 :Cabaran –Cabaran Dalam Membangunkan Masyarakat Malaysia

Pengenalan
      
Pembangunan masyarakat merupakan agenda yang penting dalam pembangunan negara.Penekanan dan perhatian yang serious terhadap pembangunan masyarakat amat penting kerana masyarakat yang mempunyai minda kelas pertama mampu membangunkan negara.Namun, pelbagai masalah yang wujud dalam kalangan masyarakat akan menjadi cabaran kepada kerajaan dan pihak-pihak berkaitan dalam usaha untuk membangunkan negara ke arah sesebuah negara maju.









CABARAN-CABARAN YANG WUJUD DALAM KALANGAN MASYARAKAT

STRUKTUR sosial masya­rakat Malaysia banyak mengalami perubahan ekoran pemodenan sistem sosial, politik, pendidikan dan dinamika ekonomi global. Sorotan sejarah pada awal kemerdekaan negara menunjukkan kerencaman struktur masyarakat.Kepelbagaian dalam sistem persekolahan awal merdeka um­pamanya adalah bukti kepada kepelbagaian tersebut. Aspirasi perjuangan politik sama ada yang berkiblatkan Barat atau Timur telah diterjemahkan dalam kurikulum persekolahan. Perkara sedemikian adalah cabaran kepada pemimpin negara. enyelarasan kurikulum ­beraspirasikan kebangsaan telah menimbulkan pelbagai reaksi. ­Usaha menjadikan kiblat pendidikan sehala dan bercitra kebangsaan telah memberi kesan kepada sikap dan pendirian penduduk di Tanah Melayu. Keterbatasan dalam perkara sedemikian turut disambut pula dengan pelbagai isu asas berkaitan keselamatan negara dan kesihatan rakyat masih belum selesai. Maka, kehidupan masyarakat dan pendidikan pada awal kemerdekaan berada dalam transisi yang rencam. Permasalahan ini turut didepani oleh negara serantau rentetan daripada dasar menamatkan penjajahan oleh negara maju.Natijahnya, pelbagai usaha penyusunan semula ekonomi negara dilakukan agar sejajar dengan kekuatan rakyat. Idea baru dan program berskala besar telah menuntut kepada perubahan sosial dalam kalangan masyarakat. Tuntutan kepada pekerja separa mahir dan profesional menjadikan institusi pendidikan dan latihan kian relevan dan penting.Rancangan pembangunan jang­ka panjang negara juga membuahkan pelbagai aktiviti sosio-ekonomi yang turut mencabar kelaziman rakyat yang menuntut kepada anjakan ke­peribadian dan kompetensi kenegaraan bagi setiap rak­yat. Ini kerana kemerdekaan negara telah meletakkan harapan tinggi kepada setiap anggota masyarakat untuk terlibat langsung dalam ­aktiviti pembangunan negara, yakni bukan sekadar menjadi pekerja upahan sebaliknya menuntut kepada kemahiran pengurusan dalam ­segenap sektor.Dalam usaha meramal keperluan kepada perubahan sosio-ekonomi, pengaruh ideologi gerakan politik dunia sering diberi perhatian. Memastikan kesetiaan penduduk pasca merdeka telah memberi cabaran kepada perancangan pentadbiran negara. Struktur sosial warisan penjajah yang berasaskan etnik rupa-rupanya berubah dengan drastik. Elemen-elemen berkaitan sentimen perkauman dan rasa ragu-ragu terbukti mudah mengubah sikap masyarakat terhadap negara.
Tragedi 13 Mei 1969 yang menjadi bukti ketidakstabilan hubungan kaum memberi mesej penting kepada kepimpinan politik negara perihal kebijaksanaan meramal dan kepintaran ‘membaca’ perubahan masa depan. Ternyata perubahan yang sistematik menerusi pelbagai dasar utama kerajaan telah meredakan pertelagahan dan ak­hirnya memberi ruang yang lebih selesa kepada barisan kepimpinan untuk merancang pembangunan negara. Suka ataupun tidak, perubahan sosial masyarakat mempunyai kaitan yang kuat dengan perubahan ekonomi dunia.Ketidakseimbangan antara ekonomi bandar dan luar bandar telah memunculkan satu lagi kelas sosial yang disebut sebagai masyarakat industri. Malah, geografi kependudukan menunjukkan wujud penempatan pinggir bandar dan kawasan industri. Jus­teru, kewujudan kelas menengah yang dikaitkan dengan kumpulan separa profesional dan profesional telah ditambah pula dengan kumpulan komuniti baru hasil ledakan ekonomi perindustrian.
Wujud kejutan budaya yang memberikan natijah kepada pelbagai bentuk masalah sosial. Muda-mudi luar bandar terdedah kepada budaya baharu; manakala penduduk bandar pula menerima penduduk dari pelosok tanah air. Perubahan sosial sekali lagi berlaku apabila tuntutan pekerjaan melewati nilai tradisional yang menjadikan waktu siang dan malam bukan lagi waktu berehat. Sistem kerja berdasarkan syif menjadikan kehidupan sosial kian berubah.Struktur keluarga tradisional turut dicabar oleh perubahan ini. Keluarga dwi-kerjaya – yakni kedua-dua ibu dan bapa bekerjaya telah menjadikan kehidupan berkeluarga kini amat jauh berbeza dengan kehidupan berkeluarga 20 tahun lampau. Peranan wanita dalam struktur keluarga tradisional telah berubah. Keluarga pada hari ini menjadi satu unit sosial yang kian kecil kerana bentuk pekerjaan (ibu dan bapa) telah memberi jurang kepada interaksi dengan keluarga besar. Ikatan sosial dalam keluarga besar mula berubah.Sebaliknya, ikatan sosial mula berputik di kawasan kejiranan, tempat kerja dan sekolah. Nilai-nilai tradisi diancam oleh nilai dan norma baru yang terhasil daripada cara hidup moden yang lebih bersifat praktikal dan fleksibel. Kebergantungan kepada ketua komuniti dalam struktur sosial tradisional turut terpinggir. Maka, keputusan awam yang dibuat lebih bersifat perundangan oleh pihak berkuasa. Memutuskan keperluan komuniti juga mempunyai laluan birokrasi yang lebih formal dan memerlukan tahap pengetahuan yang lebih mendalam. Apatah lagi jika keperluan komuniti berkonflik dengan pelbagai aspek.Natijahnya, kelemahan ikatan sosial membuka ruang kepada kewujudan nilai dan norma yang bertentangan dengan norma masyarakat. Kelemahan ikatan sosial yang positif akan lebih berbahaya sekiranya ia dipengaruhi oleh gerakan pemikiran ekstremisme menerusi perkaderan ahli secara interaksi maya.Perjuangan politik dan gerakan militer agresif yang disulami dengan elemen keagamaan sama ada di Asia Barat, selatan Thailand dan pembebasan wilayah autonomi sedikit sebanyak memberi ruang kepada anak muda untuk memikirkan semula tentang pelbagai aspek kenegaraan. Tanpa ilmu yang mendalam, sentimen yang dimainkan dalam dunia maya berupaya mengubah pendirian individu dan masyarakat.
Maka usaha mendepani perubahan ini sama ada untuk mengembangkan potensi modal insan dan modal sosial perlu dilakukan bersungguh-sungguh. Situasi inilah yang meletakkan kepentingan pengajian dan penyelidikan sains sosial kerana memahami masyarakat dan perubahan sosial bukanlah berdasarkan satu bentuk formula khusus. Keupayaan membuat ramalan perubahan sosial di Malaysia membolehkan kita mendepani cabaran dan membuat perancangan yang tepat.
Kurang Penghayatan Agama

Menurut Kamus Dewan, penghayatan adalah kata terbitan yang berasal dari kata hayat. Ia menggambarkan perihal atau proses menghayati atau mendalami, menjiwai sesuatu sama ada melalui penglihatan, pendengaran, pembacaan atau sebagainya. Melalui penghayatan, seseorang itu dapat merealisasikan sesuatu yang ditanggapinya dalam kehidupan sama ada secara individu mahupun masyarakat (Kamus Dewan 1994: 447).Istilah penghayatan agama atau religiositi merujuk kepada gaya hidup beragama atau kehidupan beragama khususnya kepada agama di Barat. Dalam konteks agama Islam, kehidupan beragama ini dikaitkan dengan Islam sebagai ad-din atau cara hidup (Abdul Rahman an-Nahlawi 2002, Abul A’la al-Maududi 1981). Religiositi atau kehidupan beragama amat penting di dalam kehidupan manusia kerana religiositi memberi pengaruh yang besar terhadap tingkah-laku, personaliti (Ahmad Raba 2001), ketenangan emosi (Hasnan Kassan 2002) keyakinan diri manusia (Yusuf Qardhawi 1985) serta kebahagiaan hidup (Hamka 1997).Muslim yang mengamalkan Islam sebagai ad-din dikatakan menghayati Islam dalam kehidupan seharian mereka. Hal ini sejajar dengan firman Allah SWT,
Maksudya:
Wahai orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. 
Istilah-istilah lain yang sesuai bagi menggantikan istilah religositi antara lain ialah hayyah muttadayyinah atau kehidupan beragama ( Zakaria Stapa 2002), taqwa dan kesedaran (Syed Naguib al-Attas 2002), dan penghayatan Islam (Hashim Yahya 2002). Dalam kajian ini religiosti dari perspektif Islam merujuk kepada penghayatan Islam sebagai satu cara hidup yang merangkumi aspek-aspek akidah, ibadat dan akhlak yang dilihat dalam ruang lingkup Islam yang komprehensif dan integratif .
DEFINISI RELIGIOSITI
William James (penulis “The varieties of religious experience” yang diterbitkan pada tahun 1905) telah mendefinisikan agama sebagai, “ the feeling, acts and experiences of individuals in their solitude, so far as they approached themselves to stand in relation to whatever they consider the divine” (Meadow and Kahoe 1984:18). Definisi yang diberikan ini mendapat kritikan kerana mengehadkan pengalaman agama kepada individu walhal pengalaman keagamaan juga dirasai apabila individu berada dalam kelompok. Menyedari kesukaran memberikan satu definisi yang tepat dan diterima ramai (Meadow dan Kahoe 1984: 18, Whaling 1995: 209, Spilka dan rakan-rakan 2003:60), maka kebanyakan ahli psikologi agama memilih jalan selamat. Mereka mengelak daripada memberi takrif mengenai agama dan lebih memfokuskan kepada kefungsian dan output agama (Spilka 2003:3).Namun begitu, kebanyakan ahli psikologi bersetuju bahawa keagamaan atau religioness melibatkan kombinasi kognitif, emosi dan tindakan (Whalimg 1995:269). Melalui andaian bahawa agama itu sejagat (universal) ahli psikologi agama mengandaikan manusia melahirkan keimanan (faith) mereka melalui tiga cara iaitu tingkah laku (control rituals), kepercayaan (contoh, percaya kepada perkara ghaib), dan pengalaman (contoh, mystical states) (Spilka 2003: 6).

PENGHAYATAN AGAMA ATAU RELIGIOSITI
Menurut Nor Salimah Abu Mansor (2008), istilah penghayatan agama di Malaysia telah mendapat perhatian dan tumpuan secara mendalam dan praktikal selari dengan era di mana Islam mulai di lihat sebagai satu cara hidup. Ramai pengkaji kebangkitan semula Islam sekitar 70 an dan 80 an mengaitkan penghayatan Islam dengan dekad-dekad tersebut walaupun Islam yang sebati mewarnai budaya dan cara hidup sebebarnya telah bermula jauh sebelum penghayatan agama giat di wacanakan di Malaysia. Selepas dekad-dekad ini, istilah yang sering diguna pakai ialah penghayatan Islam dan penghayatan agama. Selepas dekad-dekad ini juga, para pengkaji mula menjadikan persoalan penghayatan (keagamaan) sebagai satu kajian. Namun kebanyakan kajian di peringkat awal hanyalah bersifat konseptual sahaja . Sekitar penghujung 1990 an barulah kajian penghayatan agama yang bersifat lapangan mula dilakukan. Kajian-kajian tersebut adalah seperti kajian oleh Hatta Shaharom et.al (1996) yang menghasilkan skala pengukuran Hatta (Hatta Islamic Religiosity scale 1996), Hanafiah M. Salleh et.al. (2000), Badlisham Mohd Nasir dan Mohd Hisham Ramli (2003), Jamiah Manap (2004), Jas Laile Suzana Jaafar (2005), Fatin Hazwani Siran (2007), Kumpulan penyelidik IRFA religiositi Azimi Hamzah et. al. (2007) dan lain-lain. Kebanyakan penyelidik yang disenaraikan menggunakan kaedah penyelidikan lazim dalam mengukur penghayatan agama responden sebagaimana pengukuran yang digunakan oleh para pengkaji religiositi Barat seperti Thoules seawal tahun 1935 dari perspektif agama Kristian. Walau bagaimanapun instrumen yang dibangunkan oleh penyelidik religiositi di Malaysia turut mengambil teori dan modul religioiti berdasarkan perspektif Islam. Namun kaedah penganalisisan data masih terikat kuat
dengan kaedah penyelidikan lazim. 


PENYEBARAN BUDAYA BARAT

Dewasa ini kebudayaan barat sudah mendominasi segala aspek. Peradaban barat kini telah menguasai dunia. Banyak perubahan-perubahan peradaban yang dilihat pada remaja atau belia kini. Kebudayaan barat merupakan petaka buruk bagi masyarakat dan peradaban Timur. Masyarakat timur yang menonjolkan peradaban mulia, sedikit demi sedikit mulai mengikuti kebudayaan barat. Antara pengaruh budaya yang menjadi ikutan remaja atau belia kini adalah budaya pemakaian yang tidak mencerminkan masyarakat ketimuran. Ini banyak dilihat pada busana atau corak pakaian yang menjolok mata bagi wanita. Corak pemakaian remaja wanita kini kebanyakannya yang menjolok mata malahan tidak menghargai keindahan tubuh wanita dan kecantikan tubuh wanita yang seharusnya ditutupi tetapi dieksploitasi ke setiap sudut mata memandang. Daripada pemikiran barat pemikiran barat yang mengacu kepada kebebasan hak asasi manusia dan kebebasan berekspresi membuat kita menjadi ikutan. Sebagai contoh corak pemakaian artis artis tempatan yang telah dahulunya mengikuti busana daripada barat kini menjadi ikutan remaja kini. Kebanyakan gaya fesyen kini lebih menonjolkan bentuk badan pemakai dan faktor ketidaksopanan yang terselah. Budaya pemakaian yang tidak sopan ini juga bukan sahaja melanda remaja wanita malahan turut serta pada belia lelaki kini.
Selain daripada itu juga aktiviti "Clubbing" atau kelab malam juga merupakan salah satu daripada aktiviti yang dipengaruhi daripada budaya barat. Istilah "Clubbing" diertikan sebagai satu dunia malam yang penuh dengan kebebasan. Ekspresif moden, teknologi, konsumeristik dan metropolis yang menjanjikan segala bentuk kegembiraan. Aktiviti "Clubbing" ini antara aktiviti yang menjadi pilihan remaja masa kini juga daripada golongan dewasa yang mahukan kepuasan dan kebebasan dalam hidup mereka. dan golongan remaja yang terlibat dengan aktiviti "Clubbing" ini adalah golongan remaja yang kebanyakannya tinggal di bandar-bandar dan sangat sinonim dengan kehidupan masyarakat metropolitan. Aktiviti "Clubbing" sinonim dengan muzik, arak, dadah dan sebagainya. Kebiasaannya pemilik "Clubbing" bukan hanya menawarkan hiburan pada muzik sahaja, tetapi menjadi tempat saluran penjualan dadah serta menawarkan perkhidmatan seks bagi golongan kelas rendah dan tinggi. 
Faktor- faktor yang mempengaruhi aktiviti "Clubbing" :
a) Kurang pengawasan daripada ibu bapa. Pengawasan ibu bapa terhadap anak- anak adalah penting bagi memastikan anak-anak remaja kini tidak cenderung memilih aktiviti-aktiviti sosial yang negatif. 

b) Pengaruh rakan sebaya juga merupakan salah satu faktor remaja kini cenderung memilih “Clubbing” sebagai aktiviti sosial nagetif pilihan mereka.
PUNK

Budaya Punk adalah sub-budaya yang berkembang daripada muzik rock Punk. Budaya Punk ini bermula di New York, London dan kemudiannya tersebar dan menjadi popular pada tahun 1977 di kalangan remaja timur. Pengaruh Punk ini telah tersebar ke seluruh dunia dan sejak daripada itu ia terus berkembang dan menjadi beberapa sub-budaya lain seperti hardcore punk, goth, emo, pub punk dan sebagainya. Budaya ini kebanyakannya diikuti oleh belia kelas bawah.
Budaya Punk mendedahkan budaya fesyen, muzik dan budaya terhadap rock dan roll, muzik disko dan budaya hippie 1960-an. Remaja juga menolak cinta dan keamanan dan kebanyakan daripada mereka mengambil dadah serta menghidu gam. Kumpulan –kumpulan Punk di negara Malaysia amat sinonim dengan kegiatan jenayah seperti rogol dan sebagainya. Namun begitu budaya ini mula dipecahkan kepada sub budaya yang lain seperti Hardcore Punk yang amat popular di Amerika. Budaya Punk ini juga mempopularkan Rock alternative dan Budaya Indie yang amat popular di negara Malaysia.
Golongan-golongan Punk memperkenalkan jenis-jenis pakaian seperti pakaian yang dikoyak, boot doc martens, pakaian serba hitam, seluar ketat, rambut fesyen Mohawk, stail terpacak dan rambut yang diwarnakan dengan pelbagai warna. Pada suatu ketika, golongan punk menjadi tarikan pelancong dan juru gambar di Landon disebabkan fesyen dan kelakuan mereka. Faktor ini juga menyebabakan remaja kini lebih tertarik dengan budaya ini.
Secara kesimpulannya, Berbagai krisis akhlak dan moral terus menular, merebak dan menjadi wabak dalam masyarakat kita khasnya di kalangan remaja. Jenis-jenis budaya yang diperkatakan di atas merupakan budaya yang menjadi ikutan remaja dan masyarakat timur hari ini. Remaja yang diperkatakan kini sudah hilang pegangan agama dan jauh terpesong daripada budaya ketimuran yang diangkat oleh masyarakat sejak berkurun lagi.ternyata pendidikan moral, sivik, pendidikan Islam masih belum cukup untuk menangani isu budaya sosial ini. Pelbagai pihak perlu mengambil langkah dari sekarang bagi membendung budaya nagetif ini daripada terus menular dan menjadi ikutan genarasi akan datang.





BLACK MENTAL

Aktiviti Black metal ini merupakan gejala atau aktiviti sosial nagetif yang membawa kepada pemujaan syaitan dan Black metal ini diasaskan di barat dan terkenal dengan muzik berentak keras, unsur lirik kasar, menjerit dan tidak jelas sebutannya. Mesej yang dibawa dalam setiap lagu yang di mainkan oleh mereka ialah berunsurkan menolak kewujudan tuhan, menggalakkan seks rambang dan keganasan. Selain daripada itu juga kumpulan ini menggalakkan bunuh diri dan berfahaman bebas.
Kumpulan Black metal ini mempunyai simbol mereka iaitu berbentuk tatu salib terbalik yang dibuat daripada gurisan duit syiling yang tersendiri sebagai pengenalan mereka ke dalam kumpulan tersebut. Selain daripada itu juga ahli yang menyertai kumpulan ini dikenakan syarat iaitu memakai pakaian serba hitam, membakar duit syiling 50 sen lalu digariskan di dagu dan mengenakan tatu bintang berbucu lima. Setiap bucu bintang itu mempunyai maksud seperti dewa, syaitan manusia, tuhan serta alam ghaib dan alam nyata. Bucu bintang itu juga bermaksud api, air, angin, tanah dan udara.
Remaja belia kini dilihat sudah hilang arah pegangan agama mereka. Mereka mengaggap aliran kepercayaan Black metal ini adalah bebas dan mereka lebih berkuasa daripada segalanya. Kerosakan pemikiran dan jiwa remaja kini membawa kepada kehancuran budaya ketimuran kita kini justeru membawa kepada kehancuran Negara.
Didikan agama penting bagi membendung aktiviti Black metal yang semakin meluas kini. Selain daripada itu kerajaan perlu mengambil langkah bagi membendung gejala ini terus merosakkan remaja kita kini. Selain daripada kempen kesedaran, faktor pendidikan, penguatkuasaan undang-undang perlu diperketatkan. Pemahaman mengenai gejala ini serta kesannya perlu dihebahkan kepada masyarakat kini.




KURANG KECINTAAN TERHADAP ILMU

Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha memupuk amalan membaca dalam kalangan anak-anak sejak kecil lagi. Bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Justeru, amalan membaca perlu dipupuk oleh ibu bapa sejak kecil kerana jiwa anak-anak kecil umpama sehelai kain putih, terpulang kepada ibu bapa untuk mencorakkannya.Jiwa kanak-kanak juga masih lembut umpama rebung dan mudah dilentur dan dididik menjadi insan yang suka akan buku dan seterusnya suka membaca.
Contoh :
Sejak kecil lagi ketika anak-anak belum boleh membaca, ibu bapa sendiri boleh membacakan untuk mereka buku-buku cerita yang bersesuaian. Ibu bapa juga boleh menghadiahi anak-anak mereka buku-buku pada hari ulang tahun kelahiran ataupun sebagai penghargaan atas pencapaian anak-anak dalam pelbagai bidang.  
Kesan:
Jika ibu bapa dapat menyemai amalan membaca ini sejak anak-anak masih kecil, usaha untuk melahirkan remaja yang suka membaca akan tercapai. Tambahan pula, pepatah Melayu juga menyebut  "Bagaimana acuan, begitulah kuihnya" yang menjelaskan bahawa ibu bapa sendiri mesti mengamalkan budaya membaca di rumah sekiranya ingin membentuk anak-anak yang juga gemar membaca.  Hal ini demikian kerana,   ibu bapa berperanan menjadi suri teladan atau 'role model' kepada anak-anak terutama yang masih di bangku sekolah.  Ibu bapa  perlu menjadikan  amalan membaca sebagai hobi yang menyeronokkan dan boleh dilakukan bersama-sama anak-anak. 
Cara Mengatasi :
Ibu bapa boleh menyediakan satu ruang atau bilik di rumah sebagai perpustakaan mini yang menempatkan pelbagai buku dan bahan bacaan untuk keluarga. Di ruang inilah ibu bapa boleh membaca bersama-sama anak-anak pada waktu lapang atau cuti hujung minggu.  Oleh itu, jelaslah sekiranya ibu bapa sendiri berjaya menjadikan amalan membaca sebagai rutin kehidupan, pastilah amalan  ini  akan dicontohi oleh anak-anak dan amalan mulia ini akan berkembang mekar dalam sanubari mereka sehingga mereka melangkah ke alam remaja seterusnya menjadi dewasa kelak. 
Motivasi dalaman, dikenali juga sebagai motivasi intrinsic, adalah diwujudkan daripada rangsangan dalaman. Motivasi dalaman ini merupakan kesediaan belajar yang membangkitkan dan mengekalkan minat seseorang individu dalam proses pembelajaran .Ia mendorong murid-murid ke arah mencapai sesuatu matlamat pembelajaran. Jikaseseoprang murid kurangnya motivasi dalaman ini adalah sukar untuk proses peringkat permulaan dalam pembelajaran.Mengikut Bruner (1966) , kanak-kanak yang baru masuk sekolah telah mempunyai dua jenismotivasi dalaman , iaitu intrinsic ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan .
MASALAH SOSIAL

Belakangan ini terlalu banyak diperkatakan isu yang berkaitan dengan masalah sosial yang melibatkan remaja. Pelbagai andaian, hujah, cadangan, program dan aktiviti bagi menangani masalah sosial ini diutarakan. Perlakuan sosial yang negatif dalam bentuk devian sosial tidak seharusnya merupakan satu petunjuk ke atas kelemahan masyarakat  untuk membudayakan pembangunan secara positif yang berteraskan prinsip dan nilai-nilai  murni kemanusiaan serta agama. Pengertian masalah sosial remaja
Secara umumnya masalah sosial  merangkumi berbagai perlakuan  negatif anggota  masyarakat yang tidak membawa sokongan dan keuntungan kepada kekuatan sistem dan struktur ekonomi yang diamalkan  dalam sesuatu masyarakat ataupun negara.Secara perundangan tidak terdapat definisi yang khusus  bagi mengkategorikan remaja. Akta Pekerjaan Kanak-Kanak dan Orang Muda 1996 mentakrifkan  seorang kanak-kanak adalah mereka yang  berada dalam lingkungan umur 10 hingga 14 tahun. Dalam Akta Pengangkatan  1952,  kanak-kanak didefinisikan mereka yang berumur 21 tahun ke bawah.Walaupun setiap akta ini tidak menjelaskan peringkat umur tertentu, secara umumnya dalam membicarakan masalah remaja, golongan remaja yang perlu ditumpukan adalah yang berumur  di bawah 21 tahun dan sebahagian besar daripada mereka masih dalam alam persekolahan.
Statistik Gejala Sosial Remaja
Di Malaysia,  remaja merangkumi lebih daripada separuh keseluruhan penduduk. Oleh kerana bilangannya yang ramai, maka masalah yang berkaitan dengan kelompok ini juga banyak.Data dan statistik  banyak menunjukkan keruntuhan akhlak di kalanagan remaja di negara ini adalah semakin serius. Mengikut  Pihak Berkuasa Jenayah Bukit Aman (Berita Harian, 22 September 1993) antara tahun 1990 dan 1992 sahaja, seramai 37602 individu ditahan  bagi kesalahan jenayah harta benda  serta kekerasan. Daripada  jumlah ini, seramai 3450 atau 9.17%  adalah remaja dan dalam kalangan  remaja yang diberkas pula, kesalahan yang dilakukan  boleh dibahagikan kepada jenayah kekerasan dan harta benda.Perangkaan polis menunjukkan, antara kes jenayah yang selalu dilakukan oleh remaja adalah pecah rumah, rusuhan, pergaduhan sesama mereka, salah guna dadah, mencuri basikal atau motosikal (Utusan Malaysia, Januari 1992).Jenayah yang dilakukan  oleh remaja  bukan hanya berlaku di kawasan bandar raya atau bandar-bandar besar sahaja, malah di merata tempat di seluruh pelusok negara. Sebagai contoh, di Kedah sahaja, sebanyak 307 kes jenayah  berlaku sepanjang tahun 1991. Daripada jumlah itu, 73 kes membabitkan pelajar sekolah. Mengikut pembahagian kaum, seramai 204 kes melibatkan kaum Melayu, 54 remaja  Cina dan 47 adalah remaja kaum India.



Cara Mengatasi Masalah
Perbincangan  mengenai keruntuhan ahklak remaja adalah berkisar isu pelajar remaja. Justeru, strategi mengatasi masalah seharusnya ditumpukan pada golongan remaja  ini. Berikut beberapa saranan:
1.   Peranan ibu bapa adalah amat penting dalam memberikan perhatian yang serius terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa mestilah memperhatikan setiap gerak-geri atau pergerakan anak-anak mereka. Ibu bapa   hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk mengatasai masalah tersebut. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak mereka berkawan dan bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukkan moral yang baik. Selain itu ibu bapa hendaklah menghabiskan sebahagian daripada masa seharian bersama anak-anak mereka dengan memberikan keyakinan, keberanian, mewujudkan sikap positif terhadap masalah, emosi dan keputusan. Selain itu tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, nilai-nilai murni, motivasi, melatih anak cara bersopan, prinsip-prinsip akauntabiliti, tepati janji, berketerampilan, menunjukkan keperibadian yang mulia, amanah, sanggup menerima kelemahan diri serta meneroka potensi anak. Ibu bapa hendaklah menjadi role modelkepada anak.
2.   Pendekatan akademik. Ini boleh dilakukan dengan menambahkan aktiviti-aktiviti berteraskan akademik dan separa akademik  seperti kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Begitu juga dengan perubahan-perubahan teknik-teknik pengajaran seperti penggunaan komputer, video, bantuan alat pandang dengar dan teknik pengajaran luar kelas.
3.   Mewujudkan sistem perundangan di sekolah. Peruntukan undang-undang di peringkat sekolah boleh menimbulkan rasa takut di kalangan  pelajar sekolah, di samping mengurangkan beban dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu bapa  dalam pengawasan disiplin.



Kurang penghayatan dalam aspek kenegaraan

     Kurangnya penghayatan terhadap aspek-aspek kenegaraan juga menjadi cabaran kepada Negara untuk membangunkan masyarakat yang mempunyai modal insan. Kebanyakan generasi muda seoleh-oleh alpa tentang budaya timur yang penuh dengan adab sopan serta tatatertibnya. Mereka juga lupa asal usul dan sejarah perjuangan genarasi terdahulu dalam menuntut kemerdekaan. Mereka tidak lagi berminat untuk mempelajari apatah lagi menghayati sejarah perjuangan nenek moyang mereka yang bertungkus-lumus membebaskan pertiwi daripada cengkaman penjajah.
Patriotisme adalah istilah sosiologi yang bermaksud cintakan tanah air. Dalam konteks kenegaraan, patriotisme merupakan elemen yang mesti ada pada setiap rakyat.Ini penting dalam konteks mempertahan kedaulatan dan kemerdekaan negara. Patriotisme juga penting untuk mengangkat maruah dan martabat negara di pentas global.Perkataan patriotisme berasal daripada bahasa Greek, iaitu patriotes dan patrice. ‘Patriotes’ membawa maksud ‘rakan senegara’ (fellow countrymen), manakala ‘patrice’ bermakna tanah air (fatherland). Dari segi definisinya, ‘patriotisme’ bermaksud individu atau kumpulan hadapan yang membela dan mempertahankan tanah air.Patriotisme adalah perasaan sayang dan cintakan negara secara sedar dan mendalam sehingga mampu menjadi tenaga pengerak mempertahankan negara daripada sebarang bentuk ancaman musuh yang berniat menghancurkan kedaulatan dan kemerdekaan negara.Perasaan patriotisme bukanlah sekadar retorika atau slogan muluk semata-mata tetapi ia adalah perkara berkaitan dengan semangat, sikap serta tindak-tanduk merangkumi segala usaha yang dapat meningkatkan martabat bangsa dan negara dalam pelbagai bidang kehidupan yang dapat menyumbang kepada pembinaan peradaban dan ketamadunan bangsa. Ini bermakna, dalam konteks bernegara semangat patriotisme boleh diserap dan ditonjolkan dalam semua bidang kehidupan merangkumi pertahanan dan keselamatan nasional, hubungan antarabngsa, politik, ekonomi, sosial, pendidikan, sukan dan kedaulatan undang-undang.
Asas kenegaraan longgar
Namun, hari ini sudah terdapat tanda-tanda semangat patriotisme tidak begitu membara dan semakin terhakis dari jiwa generasi muda. Pemahaman dan penghayatan terhadap sejarah tanah air dan penghayatan terhadap asas-asas kenegaraan yang cetek dan longgar adalah antara punca lemahnya semangat patriotisme mereka.
Cabaran globalisasi turut menyumbang kepada kemerosotan semangat patriotisme. Proses globalisasi menyebabkan berlakunya asakan liberalisasi dalam kehidupan masyarakat hari ini.Falsafah liberalisme mendukung konsep kebebasan individu tanpa kekangan sehingga menyuburkan nilai individualistik, materialistik dan budaya hedonisme dalam kalangan generasi muda.
Dalam kalangan pendukungan politik liberal pula sejarah dan warisan negara tidak begitu bermakna bagi mereka. Perlembagaan yang mengandungi ciri-ciri tradisi dan warisan serta ‘kontrak sosial’ mahu dirobek semata-mata mahu membuka ruang yang terlalu liberal sehingga menggugat perpaduan dan keutuhan negara.Nilai liberalisme menjadikan sebahagian besar generasi muda hari ini menjadi keliru mengenai mana yang baik dan mana yang buruk.Ada pihak berpendapat kehidupan yang serba senang dan mewah dinikmati oleh generasi muda hari ini juga menjadi faktor.Pendapat ini ada benarnya kerana kemajuan ekonomi dan pelbagai kemajuan sosial, kemajuan internet dengan pelbagai bentuk media sosial, lambakan pelbagai barangan berjenama bersifat global serta lambakan pelbagai bentuk hiburan yang bersifat global menjadikan generasi muda alpa tentang kepentingan patriotisme serta peranan dan tanggungjawabnya terhadap masyarakat dan negara.
Pertahan kedaulatan negara
Hakikatnya, patriotisme menuntut kita menjadi warga yang serius berfikir mengenai survival bangsa dan tanah air. Patriotisme menjadikan kita lebih sensitif terhadap ancaman musuh sama ada yang datang dari dalam mahupun dari luar. Semangat pstriotisme semacam inilah yang menjadikan kita sentiasa bersiap sedia untuk mempertahankan kedaulatan negara.Usaha untuk mempertingkatkan semangat patriotisme sentiasa diberi perhatian oleh kerajaan. Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) diperkenalkan adalah bertujuan membentuk generasi muda ynag tinggi semanagat patriotismenya. Nilai dan semanagat patriotisme diterapkan melalui modul kenegaraan, pembinaan syahsiah dan semangat kesukarelawanan melalui kerja-kerja amal, kebajikan dan kemasyarakatan.Selain itu, idea patriotisme termaktub di dalam Dasar Pembangunan Belia Negara serta menunjangi Program Khidmat Sosial Negara (PKSN) yang diperkenalkan pada 1990-an.Justeru, pertubuhan-pertubuhan belia wajar memainkan peranan aktif dengan menganjurkan pelbagai aktiviti yang mampu membina semangat dan nilai-nail patriotisme. Kerajaan juga sudah memutuskan subjek sejarah menjadi mata pelajaran wajib lulus bagi peperiksaan SPM mulai 2013. Ia juga menjadi mata pelajaran teras mengikut Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada tahun 2014.Usaha memperbanyakaan wacana ilmu dan intelektual dengan melibatkan generasi muda dalam perdebatan, polemik dan permasalahan serta isu-isu semasa akan dapat meningkatkan pengetahuan dan kefahaman mereka tentang sesuatu isu dan permasalahan negara. Kefahaman yang betul dan mendalam terhadap aspek-aspek kenegaraan akan mendorong sikap bertanggungjawab terhadap bangsa dan negara. Ia sekali gus dapat membina semangat pattriotisme dalam jiwa meraka.
sisi Lahirnya sebuah Cinta’ diharapkan akan memberikan kesan mendalam dan melahirkan semangat kecintaan terhadap negara dalam hati semua rakyat di negara tercinta ini.




KESIMPULAN

Konsep 1Malaysia akan membawa aspirasi untuk memperkukuhkan hubungan kaum bagi memastikan rakyat Malaysia dapat menjalin perpaduan yang lebih erat sebagaimana kehendak prinsip Rukun Negara. Malaysia adalah negara kita di mana tidak ada masyarakat atau kaum yang akan dipinggirkan daripada menikmati pembangunan dan pembelaan daripada kerajaan.Nilai-nilai murni ini diharap dapat menyatu padukan rakyat Malaysia dengan fikiran dan tindakan yang menjurus kepada satu matlamat iaitu untuk negara. Melalui Gagasan 1Malaysia ini tidak akan wujud perasaan tidak berpuas hati kepada mana-mana kaum kerana semua rakyat adalah Bangsa Malaysia dan Rakyat Malaysia yang mempunyai satu hala tuju dan cita rasa untuk bersama memajukan negara.Pembinaan negara bangsa bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia adalah amat penting terutama dalam era globalisasi yang membenarkan pengaliran secara bebas dan pantas bukan sahaja maklumat, modal serta manusia tetapi juga sistem nilai, budaya dan kepercayaan dari pelbagai negara. Keupayaan membina negara bangsa bergantung kepada perkongsian nilai integriti, kebolehan, dedikasi dan kesetiaan. Sesungguhnya semua rakyat Malaysia perlu mendasari prinsip-prinsip utama 1Malaysia iaitu kebersamaan (togetherness) dan kekitaan (sense of belonging) bagi menjayakan konsep ini.



RUJUKAN
Ø Mynilaimasyarakat.blogspot.my
Ø adippsyamsuddin.blogspot.my
Ø wawafazirawaniarfahanusha.blogspot.my

Comments